Vacature wisseldocentschap Zuid-Afrika
(reageren tot 20.3.24)

Die Universiteit van die Vrystaat in Bloemfontein is op zoek naar een docent taalverwerving.

Voor het wisseldocentschap Nederlandse taalbeheersing in Zuid-Afrika zoeken wij een junior docent die ervaring heeft in het geven van Nederlands als Vreemde Taal. Het gaat om een verblijf van zes tot acht weken in Zuid-Afrika (Bloemfontein) tijdens het tweede semester van 2024.

De wisseldocent gaat werken bij de Universiteit van die Vrystaat en zal lesgeven in Nederlandse taalverwerving. Tijdens de colleges wordt daarnaast aandacht besteed aan de cultuur en maatschappij van Nederland en Vlaanderen. Tijdens informele gelegenheden (zoals een borrel) kunnen de studenten het geleerde in een ontspannen sfeer verder in de praktijk brengen.

Daarnaast zal de wisseldocent een workshop verzorgen gedurende één weekend voor studenten en docenten in het Noorden van Zuid-Afrika, d.w.z. van de universiteiten van Pretoria, Noordwes en de Vrystaat. Er zal ook aandacht zijn voor de CNaVT examens. De workshop zal twee dagen van elk ca. 5 lesuren beslaan.

Na deze periode van zes weken krijgt de docent de gelegenheid om nog twee weken op eigen kosten door Zuid-Afrika te reizen. Het betreft dus een verblijf in Zuid-Afrika van minimaal zes en maximaal acht weken. De gekozen kandidaat mag voor de duur van deze periode geen andere verplichtingen aangaan om volledig beschikbaar te zijn voor het onderwijs en omkaderende activiteiten bij de Universiteit van die Vrystaat.

Het wisseldocentschap wordt financieel mogelijk gemaakt door de Taalunie. De Internationale Vereniging voor Neerlandistiek organiseert de sollicitatieprocedure en is aanspreekpunt voor vragen, waarbij indien nodig de SAVN wordt gevraagd om te adviseren of extra te begeleiden.

Beloning

• Honorarium     €2.400,-

• Dagvergoeding (€15,- per dag)  max. €840,-

• Reiskostenvergoeding internationaal max. €1.200,-

• Reiskostenvergoeding binnen Zuid-Afrika    max. €800,-

• Visum e.a.  max. €260,

Verblijf
De wisseldocent moet in Bloemfontein verblijven voor de lessen van maandag tot donderdag. Het is mogelijk om zelf een auto te huren; anders is verblijf op de campus in Bloemfontein mogelijk als men het ruim vooraf organiseert. Uber is geen optie in Bloemfontein. De gastuniversiteit kan assisteren of suggesties geven ruim vooraf (tegen mei 2024) bij het vinden van woonruimte afhankelijk van of de docent een auto gaat huren of niet. De gastuniversiteit biedt de docent ook praktische ondersteuning bij de organisatie van de colleges op basis van een cursus op Moodle.

Tijdsplanning

Het wisseldocentschap start in het tweede semester, op 1 augustus 2024, en duurt zes tot acht weken.

Sollicitatie

U Kunt uw sollicitatie, bij voorkeur per e-mail, richten aan:

SAVN & IVN

T.a.v. Anne Sluijs (directeur IVN) via bureau@ivn.nu

Paleisstraat 9

2514 JA Den Haag

Nederland

Wij ontvangen uw sollicitatie voor het wisseldocentschap graag uiterlijk 20 maart 2024.

Uw sollicitatie voor het wisseldocentschap bestaat uit:

• een motivatiebrief waaruit de geschiktheid voor deze vacature blijkt

• een curriculum vitae, inclusief opleiding en arbeidsverleden

• de namen, posities en e-mailadressen van twee referenten met aanbevelingsbrieven

Wij nodigen ook kandidaten die voorheen al interesse betoonden uit zich opnieuw te melden.

Voor meer informatie over de inhoud van het docentschap kunt u zich richten tot prof. Angelique van Niekerk: vnieka@ufs.ac.za.

Voor meer informatie over de procedure kunt u zich richten tot Rob Visser, bureaumedewerker IVN via bureau@ivn.nu.

Meer weten?

Op de website van de IVN vertelt Nerina Bosman meer over de wisselleerstoelen in Zuid-Afrika. Ook vindt u hier een interview met Jesse Dupont, de eerste wisseldocent.